زمان انتشار :
پنج شنبه 2 آذر 1395 | 00:22
 شماره خبر :
95091

اربعین؛ میعاد آخرالزمانی شیعیان

 اربعین؛ میعاد آخرالزمانی شیعیان
پیاده روی اربعین که حالا چند سالي هست رنگ میلیوني به خود گرفته، به عنوان بزرگترین پیاده روی جهان شناخته مي شود

در واقع یکي از معروف ترین عبادات موکد در مکتب تشیع به حساب مي آید. شکوه اربعین هر سال بیشتر از پیش مي شود و تهدیدات گروهک های تکفیری برای کشتار زائران اربعین، نتیجه عکس مي دهد. با توجه به تاکید و توجه رمزآمیز ائمه هدی علیه السلام بر فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده و لزوم بزرگداشت اربعین، ما در این مجال برآنیم تا ضمن بازخواني این مهم، تأثیرات سیاسي-فرهنگي پیاده روی اربعین در زمان حاضر را بررسي نموده، بار دیگر وظایف فرد فرد شیعیان را در برابر این پدیده عظیم یادآوری نماییم.

بررسي نقش اربعین در معرفي مکتب اهل بیت علیهم السلام به جهانیان و جایگاه آن در هندسه آخرالزماني تشیع، بخش دیگری از مطالب پیش رو را شکل خواهد داد.

2-  جایگاه اربعین در نظر اهل بیت علیهم السلام و بزرگان دین

2-1 مقدمه

واژه "اربعین" در متون دیني و مجموعه های حدیثي از ارزش والایي برخوردار است؛ آثار حفظ 40 حدیث، اخلاص عمل در 40 روزو دعای عهد در 40  صبح، کمال عقل در 40 سالگي، دعا برای 40 مؤمن، شهادت 40 مؤمن برای میت، برگزاری عبادت در 40 شب چهارشنبه برای دیدار حضرت ولیعصرعجل الله تعالي فرجه و بعثت اغلب انبیا در 40 سالگي، از جمله مواردی است که ارزش و جایگاه این اصطلاح اسلامي و عرفاني را مشخص مي سازد. اربعین امام حسین علیه السلام در فرهنگ شیعي جایگاه بسیار والا و ارزشمندی دارد چون یک بار دیگر خاطرات و حوادث روز عاشورا در این روز زنده شده و به نوعي تبدیل به نقطه عطفي در تاریخ اسلام و تشیع گردیده است. دو مناسبت در این روز وجود دارد، یکي آمدن جابر بن عبداللّه انصاری برای زیارت امام حسین علیه السلام از مدینه به کربلا در بیستم صفر سال ۱۶ هجری و بنابر مشهور، رسیدن اهل بیت علیهم السلام در این روز به کربلا مي باشد. در ادامه به بررسي جایگاه اربعین و زیارت اربعین در نظر اهل بیت علیهم السلام و مراجع بزرگ جهان تشیع خواهیم پرداخت.

2-1 اربعین در نگاه اهل بیت علیهم السلام

اشاره: شاید از وجوهي که برای برگزاری روز اربعین برای سیدالشهدا علیه السلام از سال ۱۶ هجرت و از آن زمان تا حال تاکید شده است، آن است که برای سیدالشهدا علیه السلام زمین و آسمان تا چهل روز گریه کرده است؛ چنان که جناب زراره بن اعین)ره( که از اکابرو اصحاب اهل بیت و فقهای شیعه امامیه است، از حضرت امام صادق علیه السلام روایتي نقل کرده به این عبارت که قال ابوعبدالله علیه السلام یا زراره! إن السماء بکت علي الحسین علیه السلام أربعین صباحا بالدم، و إن الأرض بکت علیه أربعین صباحا بالسواد، و إن الشمس بکث اربعین صباحا بالکسوف والحمره، و إن الملائکه بکت علیه أربعین صباحا و... الحدیث کامل الزیاره، ص 1۶ و مستدرک الوسائل، ج 2، ص 2۶

از این حدیث شریف که در یکي از کتب معتبر حدیث شیعه کامل الزیاره نقل شده استفاده مي شود که بکاء آسمان و زمین و ملائکه وآفتاب بر سیدالشهداعلیه السلام تا چهل روز طول کشیده است. شاید انتقال همین معنا از سوی اهل بیت علیهم السلام این سنت را در میان مردم ایجاد کرده است.

از امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده است که فرمود: علامات مؤمن پنج چیز است : خواندن51 رکعت نماز در شبانه روز نمازهای واجب و نافله  ، خواندن زیارت اربعین، به دست کردن انگشتری در دست راست ، در سجده پیشاني بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم را )در نماز( بلند گفتن . این حدیث تنها مدرک معتبری است که - جدای از خود زیارت اربعین که درمنابع دعایي آمده -، به اربعین امام حسین علیه السلام و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است و دیگری تعلیم حدیثي از امام صادق علیه السلام به صفوان بن مهران جمال، برای زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین است. اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه های ایمان است،

بلکه طبق روایت امام حسن عسکری علیه السلام در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. بر پایه روایت مذکور، همان گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است. به دیگر سخن، بر اساس فرموده رسول خدا حضرت محمدصلي الله علیه و آله، عصاره قرآن که دین خداست، ستوني دارد و آن نماز است. و بر اساس روایت امام عسکری علیه السلام،عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است و این دو ستون در کنار هم ذکر شده است.

ابوسعید قاضي مي گوید: به دیدار امام صادق علیه السلام در اتاقکي که از آن او بود، رفتم، مزارم نزد او بود، شنیدم امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس پیاده به زیارت قبر امام حسین علیه السلام برود، خداوند برای هر گام و قدمي که بر مي دارد و بر زمین مي گذارد، ثواب آزاد کردن برده ای از فرزندان اسماعیل مي نویسد .

جابر مکفوف از أبي الصامت نقل کرده که گفت: شنیدم امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام برود، خداوند برای هر قدمي که بر مي دارد هزار حسنه برای او مي دارد و هزار گناه او را پاک مي کند و رتبه او را هزار درجه بالا مي برد .

علي بن میمون صائغ از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: ای علي! به زیارت امام حسین علیه السلام برو و از این کار فروگذار نکن، عرض کردم: ثواب زیارت کننده او چیست؟ فرمود: هر کسي پیاده به زیارت او برود، خداوند برای هر گامي که برمي دارد، حسنه ای برایش نوشته، گناهي از او پاک کرده و درجه ای به رتبه او مي افزاید، هنگامي که به آنجا برسد، خداوند دو فرشته بر اوموکل مي کند تا آنچه اعمال خیر در زیارت از او سر مي زند، بنویسد و هر آنچه اعمال شر و زشت از او سر مي زند، بنویسد و هر آنچه شر و زشت از او سر مي زند ثبت نکنند، وقتي که قصد برگشت مي کند، با او وداع مي کنند و مي گویند: ای ولي خدا بخشیده شدی، تو

از حزب خدا، حزب رسول او و حزب اهل بیت رسول او هستي، به خدا سوگند هرگز آتش جهنم را نخواهي دید و او هم تو را نمي بیندو بدنت هرگز طعمه آتش نخواهد شد(کامل الزیارات ص134)


ارسال نظر
  • ثبت نظر

نظر سنجی
نظر شما در مورد سایت کویر سبز چیست؟
ثبت نظر